مجله پزشکی و سلامت

بررسی مقالات پزشکی

قنداق کردن نوزاد

mm
مجله پزشکی و سلامت بررسی مقالات پزشکی

قنداق کردن نوزاد

قنداق کردن رسمی دیرینه است که در آن نوزاد را درون پارچه یا پتو پیچیده تا بتواند راحت تر و ایمن تر بخوابد . در بسیاریاز کشور ها قرن ها است که نوزاد تازه متولد شده را قنداق می کنند و از قنداق کردن به عنوان بهترین روش برای خواباندن کودک یاد می کنند . امروزه استفاده از قنداق در برخی کشور های اروپایی مانند انگلستان رواج بیشتری داشته است.

 

کارینو کیدز  فروشگاه اینترنتی سیسمونی و یکی از بزرگترین فروشگاه های اینترنتی در این زمینه است و کیفیت تمام محصولات خود از جمله انواع قنداق های نوزاد را تضمین می کند.  همچنین کارینو کیدز  دارای مجوز و نماد اعتماد الکترونیک از مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت و معدن و تجارت می باشد؛  شما با خیال آسوده می توانید سفارشات خود را ثبت و در سریع ترین زمان درب منزل دریافت کنید.

 

برای خرید قنداق نوزاد می توانید از طریق کارینو کیدز اقدام کنید.

قنداق کردن نوزاد تصمیمی است که باید توسط والدین نوزاد گرفته شود اما بهتر است قبل از آن که این محصول را در چک لیست خرید سیسمونی خود قرار دهید ابتدا با مزایا و معایب آن آشنا شوید .

 

مزایای قنداق کردن نوزاد

۱- قنداق کردن سبب می شود تا نوزاد احساس امنیت و آرامش کند . همچنین به دلیل محکم نگه داشته شدن و گرم بودن محیطی شبیه به رحم مادر را برای او فراهم می کند .

 

۲- قنداق کردن مانع از حرکت کردن دست ها و پاهای نوزاد می شود . این حرکات باعث از خواب پریدن مکرر نوزاد شده و مانع خوابیدن او به صورت عمیق و همراه با آرامش می شود .

 

۳- قنداق کردن سبب می شود که کودک در برابر سرما به خوبی حفظ شود .

 

۴- هنگامی که کودک درون قنداق است در آغوش گرفتن و بغل کردن آن به راحتی و با خطرات کمتری همراه است .

خطرات قنداق کردن نوزاد

 

 

✔ خطر مرگ ناگهانی نوزاد :

مرگ ناگهانی نوزاد یکی از دلایل منع قنداق کردن نوزاد به ویژه به روش سنتی است . هرگز نباید از پتو های بسیار گرم و سنگین برای گرم کردن نوزاد و یا قنداق کردن او استفاده کرد . پیچیدن نوزاد در پتو یا قرار دادن آن کنار بخاری و یا هر وسیله گرمایشی دیگر باعث بالا رفتن بیش از حد دمای بدن کودک شده و موجب تنگی نفس خواهد شد .

 

✔ آسیب دیدن مفاصل ران :

قنداق کردن به روش نادرست مانند محکم بستن پاها سبب می شود تا مفاصل ران آسیب دیده و عواقب ناخوشایندی را برای نوزاد به همراه داشته باشد .

 

✔ خطر خفگی یا غلتیدن بر روی شکم :

اگر دست و پای کودک کاملا بسته باشد و کودک در سنی باشد که قادر به غلتیدن و قرار گرفتن روی شکم باشد قنداق کردن سبب می شود تا مجرای تنفسی کودک مسدود شده و او را در معرض خطر خفگی قرار دهد. نکته قابل توجه این است که شما به درستی نمی دانید نوزادتان چه زمانی شروع به غلت زدن خواهد کرد .

 

انواع قنداق

قنداق های سنتی :

این نوع قنداق ها که به قنداق های قدیمی نوزاد نیز معروف هستند یک پارچه یا پتوی نازک بزرگ است که نوزاد روی آن قرار داده می شود . سپس به وسیله بند قنداق نوزاد را بسته و با گره زدن مانع باز شدن قنداق و حرکت کردن دست ها و پاهای کودک می شود . جنس پارچه های قنداق های سنتی معمولا نخی یا پنبه ای هستند. معمولا این پارچه های قنداقی در ست بیمارستانی نوزاد قرار دارد و یا می توانید جداگانه خریداری کنید.

 

 قنداق چسبی :

این نوع قنداق ها که به تازگی وارد بازار شده است جایگزین مناسبی برای قنداق های سنتی هستند. پارچه قنداق های چسبی از جنس نخ بوده و بنابراین دمای بدن کودک را بالا نمی برد. قنداق های چسبی به دلیل استفاده آسان بسیار پر طرفدار بوده و دارای طرح ها و رنگ های متنوع و زیبایی هستند که می توان با توجه به رنگ سیسمونی مورد علاقه خود آن ها را انتخاب و خریداری کنید .

 

قنداق چسبی نوزاد

این نوع قنداق ها به دلیل داشتن چسب بر خلاف قنداق های سنتی به دست ها و پاهای کودک آسیب نمی رساند و آن ها تحت فشار قرار نمی دهد .

 

یکی از بهترین برندهای برای خرید قنداق چسبی برند سامر می باشد که می توانید محصولاتشان را در لینک برند سامر ببینید.

 

همچنین برای خرید قنداق چسبی می توانید از طریق کارینو کیدز اقدام کنید.

قنداق فرنگی :

قنداق های فرنگی ظاهری متفاوت نسبت به قنداق های چسبی و سنتی دارند . این نوع قنداق ها معمولا با داشتن دکمه و یا زیپ در طرفین همانند یک کیسه خواب عمل کرده و تمام بدن کودک را می پوشاند . این وسیله در خارج از منزل و به خصوص در فصل های سرد بسیار پرکاربرد می باشد و کودک را کاملا گرم نگه می دارد .

 

همچنین با باز کردن زیپ ها و یا دکمه ها می توان از آن به عنوان تشک استفاده کرد. قنداق های فرنگی معمولا در دو جنس قنداق مخمل و قنداق فرنگی تترون در بازار موجود می باشد . قنداق های فرنگی نیز دارای رنگ بندی و تنوع طرح هستند و می توان با توجه به جنسیت نوزاد انواع قنداق فرنگی پسرانه و یا قنداق فرنگی دخترانه را خریداری کرد .

نکاتی که هنگام قنداق کردن کودک باید به آن توجه کرد

۱- از پارچه نازک و سبک برای قنداق کردن کودک خود استفاده کنید .

 

۲- هنگام قنداق کردن کودک از پوشاندن نواحی بالاتر از شانه ها مانند سر و گردن خودداری کنید .

 

۳- هنگامی که کودک را قنداق کردید حتما او را به پشت بخوابانید و از خواباندن او بر روی شکم یا به پهلو به شدت خودداری کنید .

 

۴- بهترین زمان برای قنداق کردن نوزاد از بدو تولد تا پایان ۲ ماهگی است زیرا پس از آن خطر غلت زدن و ایجاد خفگی در کودک وجود دارد .

 

۵- اگر تصمیم به قنداق کردن نوزاد خود دارید ، این کار را هر روز در هنگام خواباندن کودک انجام دهید تا نوزاد بتواند به قنداق شدن در هنگام خواب عادت کند .

 

۶- به گونه ای نوزاد را قنداق کنید که بتواند دست ها و پاهای خود را به میزان اندکی تکان دهد .بنابراین از محکم بستن قنداق به شدت پرهیز کنید .

 

۷- دمای بدن نوزاد خود را چک کنید و از قرار دادن نوزاد قنداق شده در محیط های گرم خود داری کنید.

 

۸- مطمن باشید که سایر افرادی که از نوزاد شما مراقبت می کنند نسبت به قنداق کردن نوزاد به صورت ایمن آگاهی لازم را دارند سپس نوزاد خود را جهت مراقبت به آن ها تنها بگذارید .

 

۹- هنگامی که نوزاد در حال تغذیه کردن است نباید او را قنداق کرد . زیرا موجب بالا رفته بدن نوزاد شده و خطر تنگی نفس و ایجاد خفگی وجود دارد .

 

به طور کلی استفاده از قنداق های چسبی و یا قنداق های فرنگی نسبت به قنداق های سنتی به دلیل داشتن ایمنی بالاتر و استفاده آسان تر ارجحیت دارد.

 

نکته پایانی

در پایان امیدواریم این راهنمای قنداق کردن نوزاد برای شما مفید بوده باشد. توجه کنید که قنداق نوزاد از جمله وسایلی است که هم در لیست خرید سیسمونی وجود دارد و همین طور در لیست لیست وسایل مورد نیاز برای تولد نوزاد در بیمارستان. و خرید آن از نظر کارینو کیدز یکی از ملزومات است و همان طور که ما در کارینو کیدز همیشه گفته ایم، خرید سیسمونی، باید با برنامه ریزی و تفکر باشد.

منبع : https://carinokids.com/%d9%82%d9%86%d8%af%d8%a7%d9%82-%da%a9%d8%b1%d8%af%d9%86-%d9%86%d9%88%d8%b2%d8%a7%d8%af/

 



تاريخ : جمعه 28 آذر 1399 | 14:49 | نویسنده : mm |

خصوصیات انواع نخ جراحی

 

پس از انجام هر عمل جراحی کوچک یا بزرگ نیاز است تا بریدگی موجود روی بدن با بخیه بسته شود. انتخاب نخ مصرفی برای این کار نیز مستلزم بکارگیری حساسیت و دقت بالایی است که در تخصص تولیدکنندگان این نخ ها است.

انواع نخ های جراحی بر مبنای موارد مختلفی از قبیل قطر نخ بخیه، طبیعی یا مصنوعی بودن آن و قابلیت جذب یا غیر جذبی آن هستند. تک لایه یا چند لایه بودن نخ های بخیه نیز یکی دیگر از ملاک های تقسیم بندی آنها است.

هنگام خرید تجهیزات پزشکی جراحی توجه به این نکات کاملا ضروری است.

در این مطلب به بررسی این دسته بندی ها می پردازیم و خصوصیات هر یک از آنها را نیز به اختصار مرور می کنیم.

انواع نخ بخیه بر اساس روش بافت

نخ های مصرفی در جراحی ها بر اساس روش تهیه آنها یا ساختار است. این نخ ها نیز برای آنکه در دوخت بخش هایی از بدن بکار روند، لازم است تا به اندازه کافی استحکام داشته باشند. به این جهت ضخامت و دوام مورد نیاز را با تابیدن آنها به دست می آورند. برای این کار در صورت لزوم چندین لایه از این نخ ها را درکنار یکدیگر قرار می دهند و به روشی خاص با هم تلفیق می کنند.

بر اساس این دسته بندی نخ های جراحی یا بخیه به انواع تک لایه و چندلایه تقسیم می شوند. هر یک از این نخ ها در موارد متفاوتی از جراحی ها کاربرد دارند. تفاوت اصلی بین آنها دوام بالاتر نوع چندلایه نسبت به تک لایه است که طول عمر آنها را بیشتر می کند.

احتمال بیشتر عفونت پس از عمل در این نوع نخ چندلایه وجود دارد. در حالی که نخ های بخیه تک لایه با وجود دوام پایین و طول عمر کوتاه تر به میزان کمتری نیز دچار عفونت می شوند. این خاصیت برای نخ های تک لایه امتیازی است که امکان استفاده از آنها را در جراحی های ظریف و حساس میسر می کند.

تقسیم بندی نخ بخیه بر اساس قابلیت جذب

انواع نخ بخیه را بر مبنای قابلیت جذب آنها توسط بدن نیز تقسیم بندی می کنند. پیش از این همه نخ های مصرفی در جراحی ها از نوع غیرجذبی بودند و پس از گذشت مدتی از جراحی و جوش خوردگی جای زخم و بریدگی توسط پزشک مربوطه جدا می شدند یا برای همیشه روی بدن باقی می ماندند.

حتی امروزه نیز از این نوع نخ های جراحی استفاده می شود. این خصوصیت درمورد جراحی های محیط داخلی بدن کار را آسان می کند؛ البته ماندگاری این نخ ها گاهی نیز حیاتی هستند و بنابر تشخیص پزشک صورت می پذیرد.

برخی انواع نخ های غیر جذبی به عبارت زیر هستند

نخ بخیه نایلون طبیعی و تک لایه است. این نخ استقامت زیادی دارد؛ اما گره های آن در جراحی چندان قابل اعتماد نیستند.

پلی پرولین که نوعی نخ بخیه مصنوعی و تک لایه است، در جراحی های ترمیم پوست کاربرد دارد. استقامت این نخ آن را برای جراحی های حساس مانند عمل عروق کرونر قلب و جراحی های ظریف در زایمان مناسب کرده است.

قابلیت جذب بالای این نخ گران قیمت احتمال بروز حساسیت و مشکلات پس از عمل بسیار کم و استفاده از آن نیز کاملا تخصصی و بسیار دشوار است.

نخ سیلک یا ابریشم نوعی دیگر از نخ های جراحی با منشا طبیعی به شمار می رود. این نخ دارای مزایای بسیار مفیدی در عمل است؛ اما احتمال عفونت نسبتا بالایی نیز دارد که به عنوان نکته منفی در آن محسوب می شود.

پلی استر آخرین مدل از نخ های بخیه است که از انواع مصنوعی و چند لایه به شمار می رود و دارای بافتی پیچیده و درهم است..

کدام نوع نخ بخیه برای کدام عمل های جراحی مناسب است؟

علاوه بر مشخصات ظاهری و دسته بندی های انواع نخ جراحی کاربرد آنها نیز با یکدیگر متفاوت است. انواع جراحی ها و بافت هایی که عمل می شوند، با یکدیگر متفاوت هستند. بعضی بافت ها بسیار لطیف است و عمل های جراحی سخت و ظریفی را طلب می کنند.

نخ به کار رفته در این جراحی ها نیز به همین نسبت ظریف و دارای بافت تخصصی است؛ اما در مورد بافت های سفت و ضخیم نیاز به نخ هایی با درجه ضخامت و دوام بیشتر است. قیاس درجه بندی ضخامت نخ های بخیه را با حرف O نمایش می دهند. هراندازه ضخامت نخ کمتر و ظرافت و بافت آن دقیق تر باشد، این عدد بزرگتر می شود. چنین نخ هایی در بخیه های ظریف و عمل های جراحی حساس تر به کار می روند.

نخ های بخیه جذبی در انواع زیر تقسیم می شوند:

 گوت نخ بخیه تک لایه ای است که برای سزارین کاربرد زیادی دارد. این نخ با منشا طبیعی و حیوانی است.

پلی دی اکسانون یا PDS  که تک لایه و مصنوعی است. این نخ در بخیه های نرم و بافت های لطیف مانند شکم و عمل های قلب کاربرد دارد.

پلی گلی کابرون نخی تک لایه و مصنوعی با مصارف عمومی به شمار می رود؛ اما بهتر است در بخش هایی از بدن که سلول های عصبی زیاد دارد، به کار نرود.

پلی گلاکتین از نخ های جذبی با منشا مصنوعی و مورد استفاده در جراحی های دست و صورت است.

به طور کلی مشاهده شده است که نخ های جذبی با منشا طبیعی حساسیت های زیادی را ایجاد می کنند و منبع عفونت های بعد از عمل به شمار می روند.

 

 

 

 

 

 



تاريخ : یک شنبه 23 آذر 1399 | 14:10 | نویسنده : mm |

بیماری پارکینسون در افراد مسن چگونه است؟

 

بیماری پارکینسون (PD) یک بیماری پیشرونده است که بر روی اعصاب فرد تاثیر می‌گذارد. این بیماری حرکت افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در آن اختلال ایجاد کرده و باعث کندی در حرکت می‌شود. شما نیز احتمالا با سالمندانی روبه‌رو شده‌اید که مبتلا به پارکینسون باشند و علائم آن‌ها را بیشتر به صورت لرزش دست مشاهده کرده‌اید.

پارکینسون یک بیماری پیشرونده است و به مرور زمان اوضاع بیمار وخیم‌تر میشود. در ابتدا ممکن است کندی در روند حرف زدن بیمار را مشاهده کنید. این مسئله به مرور بدتر می‌شود. شروع علائم به مرور اتفاق میفتد اما پس از مدتی روند بیماری و علائم بیمار تشدید می‌شود.

بیماری پارکینسون به طور معمول در میانسالان و سالمندان اتفاق میفتد. اما متاسفانه جوانان نیز ممکن است درگیر این بیماری عصبی شوند. گر چه این دسته از بیماریها درمان مشخص و قطعی ندارند، اما با مصرف داروهای مربوطه میتوان علائم آن را کاهش داد. در این گونه بیماری ها بر اساس شرایط هر فرد روند درمان نیز متفاوت است. ممکن است در بعضی موارد پزشک مربوطه عمل جراحی را برای بهبود علائم فرد و تغییرات شرایط مغزی پیشنهاد دهد.

مکانیزم بیماری پارکینسون چگونه است؟

بیماری پارکینسون اعصاب فرد بیمار را تحت تاثیر قرار می‌دهد. تحریکات و تاثیرات عمده این بیماری در نورونها و اعصاب مربوط به تولید دوپامین است. نورونها که مسئول انتقال پیام عصبی در بدن هستند، نقش بسیار مهمی در واکنش ها و عملکردهای اساسی بدن دارند. منطقه تولیدکننده دوپامین در بدن شما که دوپامینرژیک نام دارد، در منطقه خاصی از مغز جای گرفته است. این منطقه که ماده سیاه نام میگیرد، در اصطلاح به آن سابستنشیال نگرا گفته می‌شود.

دوپامین یک ماده اساسی در بدن فرد است که تاثیرات گسترده آن را به خصوص در اعمال حرکتی و تنظیم حرکت در بدن میتوان مشاهده کرد. بسیاری از علائمی که در بیماری پارکینسون باعث درد و رنج بیمار می‌شود، به علت کاهش این ماده در بدن است. در ابتلا به پارکینسون و تشدید علائم آن عوامل متعددی میتوانند تاثیرگذار باشند. در بین این عوامل، ژنتیک و سابقه ژنتیکی فرد و محیط میتوانند نقش عمده‌ای بر ایجاد و تشدید این بیماری داشته باشند.

این بیماری در سالمندان در کنار تحلیل و تضعیف بدن میتواند نمود بیشتری داشته باشد و در مقایسه با سنین پایینتر، فرد بیمار علائم بیشتر و شدیدتری را بروز دهد. در بسیاری از موارد ممکن است قدرت تکلم صحیح و توانایی حرکت از فرد گرفته شود.

علائم و نشانه های بیماری پارکینسون

با توجه به شرایط جسمانی، سن و سبک زندگی در هر فرد علائم پارکینسون میتواند متفاوت باشد. علائم این بیماری ممکن است در ابتدا جزئی و خفیف باشند و شروع آن‌ها معمولا از یک سمت بدن فرد باشد. با توجه به این که پارکینسون یک بیماری پیشرونده است، علائم شدت می‌یابد و هر دو سمت بدن را درگیر می‌کند. در موارد زیادی گزارش شده که حتی پس از درگیری دو طرف بدن، علائم در یک سمت بیشتر طرف مقابل است.

لرزش دست یکی از علائم بسیار رایج است و معمولا در ابتدای بیماری پارکینسون در سالمندان بروز پیدا می‌کند. به طور معمول ابتدا این لرزش در انگشتان دست قابل مشاهده است. یکی از حرکاتی که فرد بیمار در راستای لرزش دست دارد، پیل رولینگ است؛ به این شکل که بیمار فرد انگشت شست و اشاره خود را به یک دیگر می‌مالد.

تاثیرات و علائم این بیماری تنها محدود به دستان نمی‌شود. علائم پارکینسون بر پاها به این شکل است که قدرت حرکت در آن‌ها کاهش می‌یابد. حرکت آهسته که در اصطلاح به آن برادی کینزی گفته می‌شود در این بیماران مشاهده می‌شود. قدمها هنگام راه رفتن در این افراد کوتاه‌تر شده و اغلب پاهای خود را روی زمین میکشند. این علائم بسیار گسترده هستند؛ به عنوان مثال فرد هنگام بلند شدن از روی صندلی احساس سختی میکند و این عمل برای او دشوار است.

پارکینسون بیماری است که باعث آسیب به نورون ها و انتقال پیام های عصبی می‌شود. به همین علت ممکن است حرکات اتوماتیک فرد را با مشکلات زیادی روبه رو کند. این افراد مانند سایر مردم نمیتوانند دستان خود را هنگام راه رفتن تکان دهند. یا لبخند زدن و چشمک زدن برایشان به کندی و به سختی صورت می‌گیرد.

تاثیرات منفی پارکینسون بسیار گسترده است و میتواند تکلم فرد را نیز با مشکل روبه‌رو سازد. معمولا تکلم شخص دارای ابهام می‌شود یا تردید دارد. نحوه تکلم و حرف زدن در این افراد بدون بالا و پایین رفتن است و روند یکنواختی دارد.

علل بیماری پارکینسون در سالمندان

علت اصلی بیماری پارکینسون در واقع ناشناخته است، اما عوامل و دلایل مختلفی وجود دارند که میتواند منجر به ابتلای فرد به این بیماری گردند. در نهایت این عوامل باعث کاهش دوپامین در مغز و آسیب به نورونها و فرآیند انتقال پیام عصبی میشوند.

بسیاری از محقین، ژنتیک را یکی از عوامل مواجهه افراد با این بیماری میدانند. تغییرات و جهشهایی که در ژنهای فرد به وجود میآید، میتواند منته به بیماری پارکینسون شود. این جهشها نادرند و بروز آنها با درصد بسیار کمی اتفاق میافتد. اما باید به این نکته اشاره نمود که در خانوادههایی که سابقه ابتلا به این بیماری وجود دارد، احتمال رخ دادن این جهشها و در نتیجه بیمار شدن فرد بالا میرود. در عواملی که به ژنهای فرد مربوط میشوند، واریاسیونهای خاص ژنی باعث ایجاد بیماری میشوند که این احتمال در خانوادههایی که سابقه ابتلا در آنها وجود ندارد بسیار پایین است.

محیط زندگی شما یکی از موثرترین عوامل در ابتلا به بیماریهای مختلف است. پارکینسون نیز به همین بیماریها تعلق دارد. به عنوان مثال سموم و اشعه های مختلف میتوانند درصد ابتلا به این بیماری را بالا ببرند. به همین دلیل برای زندگی سالمتر باید دقت زیادی در انتخاب محیط زندگی خود داشته باشید.

یکی دیگر از علتهای ابتلا به پارکینسون تغییراتی است که در مغز افراد به وجود میآید و معمولا روی اعصاب فرد نیز تاثیر میگذارد. هر چند که دلیل این تغییرات به درستی مشخص نشده، اما محققان از تاثیر این تغییرات بر روند ابتلا به پارکینسون گزارش دادهاند.

یکی از این تغییرات وجود اجسام لویی و لخته خون درون مغز است. این اجسام مواد خاصی درون سلولهای مغزی هستند که به عنوان یکی از عوامل میکروسکپی در ابتلای فرد به بیماری پارکینسون به شمار میآیند. در اجسام لویی مواد و ذرات بسیار زیادی یافت میشود. اما پروتئینی به نام آلفا سینوکلین در آنها وجود دارد که سلول قادر به تجزیه آنها نیست. این پروتئینها که به عنوان یکی از عوامل ابتلای افراد به بیماری پارکینسون محسوب میشود، موضوع بحث بسیاری از محققین است و آزمایشهای زیادی روی آن انجام میشود.

 

چه عواملی بر ابتلا به پارکینسون موثرند؟

یکی از تاثیرگذارترین عوامل در ابتلای فرد به پارکینسون سن است. احتمالا شما نیز با این مسئله مواجه شده‌اید که بیشتر افراد مبتلا به پارکینسون جز سالمندان هستند. معمولا افراد جوان و میانسال درصد کمتری از بیماران پارکینسون را تشکیل میدهند. این بیماری در افراد بالای ۶۰ سال بیشتر از سایر ردههای سنی رخ میدهد.

عامل دیگر بیماری پارکینسون در سالمندان یا جوانترها، وراثت است. برای درک بهتر جلوگیری از بیماریهای افراد مسن و عوامل آن باید سابقه خانوادگی خود را بررسی نمایید. اگر در خانواده شما فرد یا افرادی به پارکینسون مبتلا هستند، احتمال ابتلای شما نیز به این بیماری وجود دارد. در غیر این صورت خطر زیادی شما را تهدید نخواهد کرد.

پارکینسون یکی از بیماریهایی است که جنسیت روی آن تاثیر میگذارد. به طور معمول آمار ابتلا به این بیماری در مردان بالاتر از زنان است و باید به این مسئله توجه کافی را داشته باشند.

عوامل محیطی میتوانند به مقدار زیادی در ابتلای شما به بیماریها تاثیرگذار باشند. قرار گرفتن در معرض سموم، حشرهکشها و اشعهها میتواند خطر ابتلا به بیماریهای مختلفی از جمله پارکینسون را بالا ببرد.

در مواردی هم دیده شده است که بروز علائم پارکینسون میتواند ناشی از مصرف بعضی از داروها باشد. برخی از داروهایی که به عنوان داروی ضد روانپریشی استفاده میشوند، میتواند بعضی از علائم پارکینسون از جمله لرزش دست را از خود بروز دهند.

 

 



تاريخ : یک شنبه 23 آذر 1399 | 14:7 | نویسنده : mm |

پالس اکسیمتر

پالس اکسیمتر یک دستگاه پزشکی می باشد که برای اندازه گیری درصد اکسیژن موجود در هموگلوبین خون و ضربان قلب مورد استفاده قرار می گیرد که یک شاخص مهم برای تعیین میزان سلامتی بدن می باشد.

در واقع دستگاه پالس اکسیمتر یک مدل از دستگاه های ساده است که در منزل می توان از آن استفاده کرد. این دستگاه برای سنجش میزان اکسیژن موجود در خون استفاده می شود و در واقع درصد اشباع اکسیژن خون را در سرخرگ انسان به ما نشان می دهد.

دستگاه پالس اکسیمتر روشی غیرتهاجمی به حساب می آید که ملکول های هموگلوبین موجود در خون را که اکسیژن دارند شمارش کرده و آن را به درصد بیان می کند. معمولا مقدار نرمال اکسیژن خون باید بین نود و پنج تا نود و هفت درصد باشد و اگر این میزان پایین تر از نود درصد باشد وضعیت بیمار خطرناک است. پالس اکسیمتر می تواند روند و میزان ضربان قلب را نیز اندازه گیری کند.

به آزمایش اندازه گیری میزان اکسیژن موجود در خون پالس اکسیمتری می گویند که با استفاده از دستگاه پالس اکسیمتر انجام می شود. قسمت خارجی این دستگاه برای عملکرد روی سر انگشتان یا لایه ی گوش بیمار قرار داده می شود تا دیتگاه با سرخرگ خونی بیمار مجاورت داشته باشد.

نحوه ی عملکرد دستگاه پالس اکسیمتر

نحوه ی عملکرد این دستگاه به این شکل است که پرتوی نور قرمز و مادون قرمز را از خود متصاعد می کند و این پرتوها از مویرگ های موجود در بدون بیمار عبور می نمایند. نسبت نورها به یکدیگر در انتها میزان اکسیژن خون را مشخص می کنند. خونی که دارای اکسیژن است رنگ قرمز روشن تری دارد و خون بدون اکسیژن آبی یا بنفش است. بنابراین دستگاه در ابتدا مجموع هر دو رنگ را اندازه گیری می نماید، سپس رنگی که در زمان عدم وجود نبض تشخیص داده می شود را از مجموع کم می کند. رنگ های باقی مانده بیانگر میزان خونی است که اکسیژن دارد. این مقدار روی نمایشگر دستگاه به درصد نشان داده می شود.

کاربرد پالس اکسیمتر

پالس اکسیمتر برای موارد زیر کاربرد دارد:

  • قبل، بعد و حین عمل جراحی که بیمار بیهوش می باشد.
  • مشاهده طرز کارکرد داروهایی که برای درمان بیماری ریه استفاده می شوند.
  • بررسی توانایی فرد برای افزایش سطح فعالیت خود
  • بررسی نیاز فرد به اکسیژن و کمک به تنفس او
  • بررسی طرز تنفس او در هنگام خواب و تشخیص بیماری آپنه خواب

این دستگاه برای بررسی میزان سلامتی فرد در هنگام قرار گرفتن در شرایطی که اطلاع از میزان اکسیژن هموگلوبین خون او بسیار ضروری است نیز مورد استفاده قرار می گیرد. از قبیل این شرایط:

  • حمله قلبی
  • نارسایی قلبی
  • بیماری انسداد ریه
  • کم خونی
  • سرطان ریه
  • آسم
  • ذات الریه

طرز کار پلی اکسیمتر

خون حاوی همگلوبین است که مولکول های اکسیژن را از ریه ها به قسمت هایی از بدن که نیاز به اکسیژن دارد، می برد. در واقع این دستگاه نشان می دهد که اکسیژن موجود در هموگلوبین چقدر از اندازه ی نرمال فاصله دارد. هموگلوبین به رنگ بنفش آبی است اما زمانی که به میزان کافی اکسیژن دارد، به رنگ قرمز روشن در می آید.

برای روشن شدن دستگاه کافی است انگشت اشاره ی یا هر قسمت از بدن که داخل گیره (پروب) قرار دارد، حرکت داده شود. پروبی که روی قسمت خاص بدن قرار گرفته است، برای اندازه گیری میزان اکسیژن هموگلوبین از پرتو نور قرمز و مادون قرمز استفاده می کند. هموگلوبین حمل کننده اکسیژن، طول موج این پرتو را جذب می کند در آخر نیز مقداری از این طول موج ها را از خود ساطع می کند. داده های حاصل از طریق پروب جمع آوری می شوند و به مانیتور ارسال می شوند تا به صورت عدد به پزشک یا خودشخص نمایش داده شود. در واقع نسبت نور قرمز به مادون قرمز ارسال شده، میزان اشباع اکسیژن را نشان می دهد. با کشیدن انگشت از قسمت گیره دستگاه به طور خودکار خاموش می شود.

سطح اکسیژن طبیعی در هموگلوبین، برای افراد بالغ بین 95 تا 100 درصد و برای نوزادان 95 تا 98 درصد می باشد ولی در این درصد در افراد مبتلا به بیماری هایی مانند آسم، سرطان ریه، نارسایی قلبی و … معمولاً پایین است. عدد دیگری که نشان داده می شود ضربان قلب می باشد که با واحد ضربان در دقیقه یا همان (BPM) می باشد که حد نرمال آن هم برای افراد بالغ 50 تا 90 ضربان در دقیقه و برای نوزادان 120 تا 180 ضربان در دقیقه می باشد.

پالس اکسیمتر بر خلاف اکسیمترهای دستی قابل حمل و سبک می باشد و می توان در خانه و هر جای دیگر میزان اکسیژن خون خود را اندازه گرفت. اکسیمترهای دستی که ثابت هستند و بیشتر در بیمارستان ها و مراکز درمانی استفاده می شوند ساختار پیچیده تری دارند و گیره به طور جدا از قسمت مانتیتور دار است و با سیم یه آن وصل شده است ولی در پالس اسکیمتر، دستگاه یک بخشی است و گیره و مانیتور به صورت یکپارچه باهم هستند.

انواع مختلف دستگاه اکسیمتری

سه نوع اکسیمتری داریم که بسته به کاربرد و نیاز بیمار می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. پالس اکسیمتر، اکسیمتر دستی و اکسیمتر جنینی. که به ترتیب شرح داده خواهند شد.

پالس اکسیمتر، رایج ترین دستگاهی است که هم پرتابل و قابل استفاده در منزل است. دارای گیره سوسماری شکل برای قرار گرفتن بر روی انگشت است. صفحه ی نمایش بر روی خود گیره قرار دارد و ضربان قلب و میزان درصد اشباع اکسیژن خون را نشان می دهد.

اکسیمتر دستی، دستگاهی است که موسسات پزشکی و بیمارستان ها از آن استفاده می کنند. این دستگاه ها کمی پیچیده تر از پالس اکسیمتر ها هستند. صفحه نمایش به گیره متصل نیست. در عوض یک کابل جهت اتصال گیره به صفحه وجود دارد. صفحه نمایش مواردی بیش از سطح خون اکسیژنه را نمایش می دهد. گیره این دستگاه در موارد اضطراری حتی می تواند به انگشتان پا نیز وصل شود.

پالس اکسیمتر جنینی، برای تشخیص اینکه آیا کودک سالم است یا نه، مورد استفاده قرار می گیرد. اکسیمتر معمولی ممکن است برای یک نوزاد متولد شده به سختی قابل استفاده باشد. این دستگاه برای نوزادان دارای یک پروب است که بر روی سر نوزاد قرار می گیرد تا از طریق گذر اشعه های نور از جمجمه، میزان اکسیژن را دریافت کند. این عمل بر روی پای نوزاد نیز قابل انجام است.


 

 



تاريخ : سه شنبه 18 آذر 1399 | 1:35 | نویسنده : mm |

دستگاه ضدعفونی کننده اتوماتیک دست راپیس

استفاده مایع و محلول ضدعفونی کننده دست این روزها به یک دغدغه تبدیل شده است. در بسیاری از مکان های عمومی یک بطری حاوی محلول گذاشته شده تا مراجعین از آن استفاده کنند. اما آیا دست هایی که با بطری تماس دارند، باعث آلودگی بدنه بطری نمی شوند؟ بدون شک وجود دست های آلوده ممکن است حتی ظرف محلول ضدعفونی کننده را هم آلوده کند.

با این حساب بهترین کار استفاده از یک دستگاه ضدعفونی کننده اتوماتیک دست است. به طوری که مراجعین دست های خود را در قسمت خروجی محلول ببرند. سپس به صورت اتوماتیک و کاملا به اندازه محلول ضد عفونی کننده دست را بر روی دستان خود دریافت کنند.

کاربرد دستگاه ضدعفونی کننده اتوماتیک دست راپیس در مکان های عمومی

این دستگاه ضدعفونی کننده دست Rapis می تواند بدون تماس با دستان کاربران، محلول ضدعفونی کننده را بر روی دستان آنها بپاشد. دستگاه دارای یک مخزن برای نگهداری محلول ضدعفونی کننده است. بر روی مخزن یک نمایشگر برای مشاهده میزان محلول به چشم می خورد. به محض اتمام محلول می توانید مجددا آن را پر کنید.

این دستگاه قابل استفاده برای مکان های عمومی از جمله کلینیک ها، بیمارستان، بانک ها، مراکز آموزشی و سایر ارگان های دولتی و شرکت های خصوصی است. هر مرکزی که در طی روز با جمع زیادی از افراد و مراجعین سر و کار دارد، بدون شک نیازمند چنین دستگاهی است.

نحوه پاشش محلول ضدعفونی کننده چگونه است؟

این دستگاه می تواند محلول ضدعفونی کننده را با 5 حالت بر روی دستان کاربر بپاشد. کمترین میزان آن 0.03 CC و بیشترین میزان محلول هم تا 2 CC است. در قسمت جلوی دستگاه یک نمایشگر وضعیت دستگاه به چشم می خورد. این نمایشگر زمان پاشش محلول روشن می شود. وقتی میزان پاشش محلول زیاد باشد، شدت نور نمایشگر افزایش و وقتی میزان محلول کم می شود، شدت نور نمایشگر نیز کاهش می یابد.

طرح های مختلف دستگاه ضدعفونی کننده دست Rapis

این دستگاه به دو شکل دیواری و ایستاده طراحی شده  که خصوصیات هر یک به صورت زیر است:

دستگاه ضدعفونی کننده دیواری راپیس

این دستگاه با ابعاد 39*24 سانتی متر به یک پایه دیواری (فلزی) متصل می شود. پایه دیواری با ابعاد 14*14*16 سانتیمتری (طول*عرض*ارتفاع) طراحی شده است. بر روی قسمت پایه سوراخ هایی برای نصب راحت بر روی دیوار تعبیه شده است. بعد از اینکه پایه دستگاه را به دیوار محکم کردید، می توانید دستگاه ضدعفونی کننده را روی آن قرار دهید.

این شکل از دستگاه ضدعفونی کننده برای محیط هایی که کوچکترند و فضای محدودی دارند، مناسب است. از سوی دیگر به دلیل استحکام دستگاه بر روی دیوار می‌توانید در صورت ازدحام جمعیت هیچ آسیبی به آن نمی رسد.

دستگاه ضدعفونی کننده ایستاده راپیس

نوع ایستاده و دیواری این دستگاه ضدعفونی کننده اتوماتیک شبیه به هم است. با این تفاوت که نوع دیواری را به یک پایه دیواری متصل می کنید. اما نوع ایستاده دقیقا بر روی یک پایه 95 سانتیمتری بلند قرار می گیرد. پایه میله ای بلند به یک فلز دایره ای با قطر 24 سانتیمتری متصل شده است. همین ویژگی باعث افزایش استقامت پایه شده و آن را به طور ایستاده نگه می دارد.

حالا کافیست ضدعفونی کننده اتوماتیک دست را بر روی پایه قرار دهید و از آن استفاده کنید.

مشخصات و ویژگی های دستگاه ضدعفونی کننده اتوماتیک

این دستگاه فارغ از شکل دیواری یا ایستاده از قسمت های مختلفی تشکیل شده است که عبارتند از:

  • ابعاد دستگاه: قسمت پایین دستگاه دارای ابعاد 14*16 سانتیمتر (طول و عرض) و ارتفاع آن 24 سانتیمتر است. با این ابعاد مشخص است که دستگاه فضای زیادی را اشغال نمی کند.
  • ورودی آداپتور: اینجا قسمتی است که محلول ضدعفونی کننده را وارد مخزن دستگاه می کنند.
  • نمایشگر مدرج میزان مایع ضدعفونی کننده: در این قسمت می توانید مشاهده کنید که چقدر از مایع مصرف شده و چقدر آن باقی مانده است.
  • سنسور دستگاه: این دستگاه دارای دو سنسور شامل نمایشگر حسگر و سنسور غیرتماسی اولتراسونیک است. وجود این سنسورها باعث می شود تا کاربر بدون تماس و نیاز به فشردن دکمه، محلول ضدعفونی کننده دست دریافت کند.
  • نمایشگر وضعیت دستگاه: میزان محلولی را که بر روی دست کاربر پاشیده می شود، با شدت نور نشان می دهد.
  • نازل اسپری: قسمتی که از آن محلول ضدعفونی از آن خارج می شود. این قسمت یک روزنه کوچک است تا از خروج بیش از حد محلول ضدعفونی کننده جلوگیری کند.

 

 


تاريخ : شنبه 15 آذر 1399 | 1:41 | نویسنده : mm |

محلول ضد عفونی کننده

شست و شوی مرتب و کامل دست ها از نکات بهداشتی و ضروری است که باید به آن توجه کرد. رعایت این نکته از آن جهت حائز اهمیت است که تماس مداوم با اشیای مختلف باعث ایجاد آلودگی های فراوان بر دست می شود.

جهت پاک کردن آلودگی ها از سطح دست گزینه های مختلفی وجود دارد؛ به عنوان مثال شستن دست با آب و صابون یا استفاده از مواد ضد عفونی کننده دست آلودگی ها را می زداید.

شاید این سوال ها برای شما پیش آید که چرا باید از ضدعفونی کننده ها استفاده کنیم، این مواد چه خاصیتی دارند و غیره. در این مقاله سعی داریم نکاتی راجع به این محصولات در اختیار شما قرار دهیم.

چرا باید از ضد عفونی کننده دست استفاده کرد؟

برای همه ما پیش آمده است در موقعیتی قرار گرفته باشیم که امکانات موجود در آن محدود باشد؛ برای مثال دسترسی به آب و صابون نداشته باشیم. در این زمان باید چه کنیم؟

برخی بیماری ها وجود دارند که در دسته بیماری های عفونی یا مسری قرار می گیرند. تا به حال فکر کرده اید که در مواجهه با این افراد مبتلا به این بیماری ها باید چه کرد که از انتقال بیماری جلوگیری شود؟

زمانی که در محیط بیمارستان قرار دارید، محیطی که به دلیل مراجعه کنندگان فراوانی که به بیماری های مختلف مبتلا هستند خطرناک است، می دانید توصیه های لازم جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری های مسری چیست؟

در تمام این موارد توصیه ای که باید مورد توجه همگان قرار گیرد استفاده از ضد عفونی کننده دست است. جدی گرفتن این توصیه جهت جلوگیری از ابتلا به بیماری های مسری پر اهمیت است. در صورتی که از این مورد به راحتی بگذرید شاهد بروز مشکلات جدی ناشی از آن خواهید بود.

مواد تشکیل دهنده ضد عفونی کننده های دست

محتویات ضد عفونی کننده دست از ایزوپروپیل الکل، اتانول، پروپانول یا پوویدون آیوداین تشکیل شده است. همچنین در تهیه این محصول از مواد پلی آکریلیک اسید، پروپیلن گلیکول و اسانس استفاده می کنند.

در بسیاری از این محصولات گلیسیرین نیز وجود دارد؛ گلیسیرین ماده ای است که از خشک شدن پوست جلوگیری می کند.

در صورت استفاده مداوم از مواد ضد عفونی کننده به شما پیشنهاد می کنیم که ژل های ضدعفونی کننده دست را خریداری کنید؛ چرا که در این محصول از نرم کننده استفاده شده است و از خشکی دستان شما پیشگیری می کند.

لازم به ذکر است که الکل موجود در این مواد در از بین بردن میکروب ها تاثیر به سزایی دارد؛ به طوری که اثر آن از آب و صابون نیز بیشتر است.

اگر از این نوع ماده جهت از بین بردن ویروس ها استفاده می کنید، باید دقت داشته باشید که محصول خریداری شده شما بر پایه الکل 70 درصد باشد.

در این صورت این اطمینان را به شما می دهیم که ترکیب الکل با مواد دیگر به خوبی وظیفه ضد عفونی کردن دست ها را انجام دهد.

نحوه عملکرد محلول های ضد عفونی کننده

محلول ضد عفونی کننده دست در انواع محلول، ژل و فوم وجود دارد که پایه اصلی آن ها الکل است. تمام میکروارگانیسم ها پوششی دارند که به آن غشای سلولی نیز گفته می شود.

استفاه از ضد عفونی کننده ها باعث می شود که این غشای سلولی یا همان پوشینه تخریب شود. با تخریب این دیواره مقاومت میکروارگانیسم ها شامل باکتری ها، قارچ ها و ویروس ها در هم می شکند و از بین می روند.

نکاتی که در خرید ضد عفونی کننده دست باید به آن توجه داشته باشید

این روزها در بازار مواد تقلبی فراوانی یافت می شود؛ توصیه ما به شما این است که ضدعفونی کننده ها را از مراکز قانونی تهیه کنید.

این مواد در داروخانه ها و فروشگاه های معتبر در دسترس عموم قرار دارند. با این حال چند نکته وجود دارد که دانستن آن ها خالی از لطف نخواهد بود.

یکی از نکات قابل توجه در هنگام خرید این محصول دقت به مواد تشکیل دهنده آن است. در برخی از محصولات غیر استاندارد از متانول استفاده شده در حالی که درصد الکل موجود در آن پایین است.

باید بدانید که متانول نه تنها کاربرد ضد عفونی کننده ندارد، بلکه ماده ای سمی به حساب می آید. این ماده جذب پوستی دارد و بسیار خطرناک است.

همچنین توضیحات درج شده روی محصولات را به طور کامل مطالعه کنید؛ محلول های ضد عفونی کننده در انواع مختلفی تولید می شوند، برخی از آن ها کاربرد صنعتی دارند و برخی دیگر مخصوص ضد عفونی کردن سطوح هستند. دقت کنید که در توضیحات آن عنوان ضد عفونی کننده دست ذکر شده باشد.

نحوه استفاده از ضد عفونی کننده دست

قبل از استفاده از این مواد باید توجه داشته باشید که آلودگی زیادی در سطح دست شما وجود نداشته باشد؛ به عنوان مثال چربی. وجود چربی ها باعث می شود که اثر ضدعفونی کننده ها کاهش پیدا کند و تمام میکروارگانیسم های موجود از بین نرود.

پس از آغشته کردن دست به این مواد به سرعت آن را خشک نکنید. این مواد باید فرصت کافی جهت از بین بردن میکروب ها را داشته باشند. به مدت 20 الی 30 ثانیه صبر کنید و اجازه دهید این محلول خود به خود تبخیر شده و خشک شود.

آیا استفاده از این محلول ها عوارضی دارد؟

اگر در دسته افرادی قرار دارید که به طور مداوم باید دست های خود را ضدعفونی کنید، پس از مدتی شاهد خشکی دست های خود خواهید شد. ضدعفونی کننده دست و مواد موجود در آن چربی و رطوبت پوست را از بین می برند و باعث بروز خشکی و در مواردی اگزما می شوند.

اما سهولت استفاده، قابلیت حمل و تاثیر فوری از مزایای آن به حساب می آید که قابل چشم پوشی نیست.

کلام آخر

به طور کلی باید گفت که بهترین ضد عفونی کننده دست آب و صابون است. این ترکیب در بیشتر موقعیت ها در دسترس است؛ اما در صورتی که شرایط استفاده از این ضد عفونی کننده رایج را نداشتیم باید از موادی بر پایه الکل استفاده کنیم.

این روزها محصولات متنوعی جهت ضدعفونی کردن دست در قالب محلول، اسپری، ژل و فوم تولید می شوند؛ اما استاندارد بودن این محصولات از نکات بسیار مهم است که باید به آن ها توجه داشت. در این مقاله سعی کردیم اطلاعات لازم را در جهت شناخت این نوع محصولات ارائه کنیم.

همان طور که در متن اشاره کردیم خرید این محصولات از مراکز قانونی بسیار اهمیت دارد.

در این راستا فروشگاه تجهیزات پزشکی سدان با داشتن مجوز از سوی وزارت بهداشت کشور و سابقه طولانی مدت در زمینه تجهیزات و محصولات پزشکی به شما عزیزان خدمات متنوعی را ارائه می کند. برخی از این خدمات عبارتند از:

خرید اینترنتی محلول ضد عفونی کننده دست

  • وجود محصولات متنوع از برندهای معتبر دنیا
  • ارائه سیستمی دقیق و پر سرعت جهت ثبت سفارشات
  • امکان پیگیری محصولات خریداری شده
  • پرداخت خسارت ناشی از حمل و نقل محصول
 


تاريخ : شنبه 15 آذر 1399 | 1:30 | نویسنده : mm |

ماسک سه لایه

در این مقاله ما به بررسی ماسک های گوناگون به ویژه ماسک های سه لایه جراحی می پردازیم.

استفاده از این ماسک های صورت تا حدودی می تواند از هر شخص محافظت کند اما سطح این حفاظت به نوع ماسکی بستگی دارد که از آن استفاده می کنید.

امروز استفاده از ماسک کاربرد گسترده ای در زندگی ما دارد و سلامت ما را تامین می کند.

پس با توجه به این اهمیت زیاد باید به بررسی دقیق تری از ماسک ها پرداخت و انواع آنها را شناخت و حتی به دیگران این اطلاعات را انتقال داد. امیدوار هستیم با در اختیار گذاشتن این مطالب برای شما نقشی در سلامتی شما ایفا کنیم پس در ادامه با ما همراه باشید.

البته دقت داشته باشید که با هیچ ماسکی، نمی توان به حفاظت صد درصدی رسید و تنها به آن اکتفا نمود؛ بلکه باید در کنار استفاده از ماسک هم فاصله اجتماعی و هم نکات بهداشتی دیگر مانند نحوه برداشتن ماسک از صورت و انداختن در سطح زباله و … رعایت شوند.

استفاده هر ماسکی فقط می تواند به مدت چند دقیقه سلامت شما را حفظ کند پس از ساعات طولانی ها ارتباط با دیگران خودداری نمایید. در ضمن در فواصل زمانی کوتاه با دستان پاکیزه به تعویض ماسک اقدام کنید.

 شناخت بهترین نوع ماسک

معیار کارشناسان برای انتخاب یک ماسک مواردی مانند پارچه ای بودن آن، فیت شدن بر روی صورت ، داشتن لایه نفوذناپذیر قدرتمند در برابر میکروارگانیسم ها و در عین حال تنفس راحت حین استفاده از ماسک است .

سطح مراقبت یک ماسک در برابر آلودگی ها به این بستگی دارد که جنس آن از چیست و چگونه روی بینی و دهان قرار می گیرد.

از نکات مهم دیگر، تنفس راحت هنگام استفاده از آن است اگر با وجود ماسک نفس کشیدن برای شما دشوار شود استفاده از آن به تدریج کاهش یافته تا افراد کمتر مورد آزار قرار گیرند.

علت اهمیت بالای ماسک سه لایه

قطعا هر یک از ما در طول زندگی روز مره خود با افردی جز افراد خانواده در ارتباط هستیم و یا اشیایی از آن ها می گیریم یا می دهیم و این تبادل ابزار خود زمینه انتقال آلودگی ها را بیشتر می کند.

هنگامی که داریم این مقاله را می نویسیم با وجود ویروس کرونا در حال حاضر راهی جز رعایت نکات بهداشتی نداریم.

ماسک زدن خود از مهم ترین نکات بهداشتی است که وجود آن تاثیر بسزایی در زندگی ما دارد اما در استفاده هر چیزی باید ابتدا اطلاعات کافی از آن کسب نمود تا مبادا با استفاده نادرست از آن سلامتی خود و اطرافیانمان را به خطر اندازیم.

ماسک پوششی چند لایه و استریل است که از عبور قطرات و ترشحات ، میکروارگانیسم ها و آلودگی آن ها، هنگام صحبت کردن یا عطسه و سرفه از دو طرف جلوگیری می کند.

در واقع ماسک زدن می تواند دلالیل مختلفی برای هر فردی داشت باشد اما هدف اصلی ماسک زدن مانع گشتن از شیوع ویروس به اطرافیان است به عبارتی دیگر ماسک زدن دیگران به سلامت شما و  و ماسک زدن شما به حفظ سلامت جامعه و دیگران کمک می کند.

معرفی انواع ماسک ها

حال می خواهیم تک تک ماسک های موجود را مورد بررسی قرار دهیم و به توضیح خلاصه واری از هر کدام بپردازیم.

ماسک های سه لایه جراحی یا پزشکی

ماسک سه لایه یا فیس ماسک جراحی، پوشش چند لایه و یکبار مصرفیست که با قرار گرفتن روی صورت از ورود هر گونه آلودگی به منافذ صورت جلوگیری می نماید.

این دسته از ماسک ها اغلب در فعالیت های پزشکی به کار برده می شوند؛ زیرا ماسک ها کاغذی یا پارچه ای به خاطر درصد حفاظتی کمی که دارند نمی تونند مانع عبود آلودگی های عفونتی شوند.

از کاربرد گسترده این ماسک ها می توان به استفاده از آن در دندانپزشکی و مراکز زیبایی و درمانی اشاره کرد.

بسیاری از محققان می گویند که این ماسک ها می توانند از پراکنده شدن بسیاری از ترشحات فرد بیمار ممانعت کنند. سطح این فیلترینگ در ماسک های جراحی متفاوت است.

ماسک های سه لایه جراحی از نظر کیفیت و بافت گوناگون بوده و امکان دارد هر نوعی از آن ها مناسب اتاق جراحی نباشند.

این ماسک ها ساخته شده از پارچه های پروپیلن استریل ویژه ای هستند ( که رایج ترین آنها اسپان باند است ) و تقریبا در دسترس همه بوده اما توانایی فیلتر ذرات بسیار ریز موجود در هوا را ندارند.

ماسک جراحی شامل سه لایه است. این لایه ها عبارتند از: یک لایه میانی ملت بلون و دو لایه جانبی اسپان باند ( به جای اسپان باند می شود از sms یا bico هم استفاده نمود ).

لایه ملت بلون با قابلیت ذخیره بار الکتریسته ساکن به عنوان مانعی در برابر عبور ذرات عمل می کند و در فضای بین دو لایه اسپان باند قرار گرفته است.

دو لایه دیگر اسپان باند مانند اَلَک عمل کرده و به صورت فیزیکی مانع عبور ذرات و ویروس ها می گردد.

عمر ماسک سه لایه جراحی

عمر این ماسک ها به مدت یک بار قرار گرفتن روی صورت است و به محض برداشتن از روی دهان باید به سطل زبال منتقل گردند.

این ماسک ها غیر قابل شستشو هستند ؛ البته در کل شستن هیچ ماسکی و استفاده مجدد از آن کار صحیحی نیست

مهم ترین علت استفاده از ماسک های سه لایه

هنگامی که شما بازدم می کنید این نوع ماسک از انتشار، ذرات ریز ترشح شده از دستگاه تنفس ، ممانعت می کند.

اگر اشخاصی مانند پرستار ها و پزشکان و جراحان که بیماری ندارند از ماسک سه لایه جراحی استفاده کنند درصد احتمال انتقال بیماری را به حداقل می رسانند. البته این جمله زمانی کاملا درست است که ماسک جراحی استفاده شده از کیفیت مرغوبی برخوردار باشد.

معمولا ماسک های سه لایه جراحی اگر از کیفیت مرغوب برخوردار باشند می توانند بیش تر 95% از نفوذ ویروس و میکروب تا قطر 0.3 میکرون جلوگیری به عمل آورند.

کاربرد ماسک پزشکی

استفاده پرسنل بیمارستان، جراحان و همه افرادی که با بیماران عفونی در ارتباط اند.

قابلیت مانع گشتن از عبور ذرات گرد و غبار برای افردی که در مناطق دارای گرد و غبار ساکن اند.

همچنین اگر در محلی با بوی های بد خیلی حضور دارید، استفاده از ماسک های سه لایه راه حل مناسبی برای شماست.

ماسک پارچه ای

محققان بر این باور اند که پارچه صد در صد کتان دارای بافت فشرده و محکمی هستند که از آن می توان برای تهیه یک ماسک خوب استفاده کرد و حتی در مشاهدات میکروسکوپی، ساختار پارچه های کتان نسبت به پارچه های معمولی دارای بافت نرم تر بوده و موانع بیشتری برای ذرات عبوری دارند.

در تحقیقاتی که به تازگی درباره تولید ماسک با پارچه های مصنوعی صورت گرفته به این نتیجه رسیدند که تنها پارچه های صد درصد پلی استر برای فیلتر مناسب اند و نکته قابل توجه اینجاست که ماسک نزدن بهتر از استفاده از ماسک تهیه شده از پارچه های مصنوعیست.

در تحیقیقات دیگر گفته شده که ماسک هایی که چند لایه هستند مانع بهتر و موثر تری برای عبور ذرات به شمار می روند.

اگر به دنبال استفاده از ماسک مناسبی هستید به شما پیشنهاد می شود که از ماسک های چند لایه استفاده نمایید.

اهمیت شکل ماسک

علاوه بر جنس یک ماسک نحوه قرار گیری آن روی صورت بسیار مهم است.

برای اینکه یک ماسک به خوبی بینی و دهان شما را بپوشاند استفاده از ماسک های چین دار توصیه می شود و ماسک هایی که فاقد چین خوردگی در بخش جلویی هستند اثر کمتری خواهند داشت. ( البته این مورد برای ماسک های سه لایه صدق می کند )

همچنین ماسک های چین دار با ایجاد فضای خالی بیشتر امکان تنفس راحت تری برای شما فراهم می کنند تا دیگر نیازی به نفس کشیدن از درزهای جانبی ماسک نداشته باشید.

نحوه پوشیدن ماسک

چگونه ماسک سه لایه را به صورت بزنیم ؟

ابتدا به مدت 20 ثانیه دستان خود را با صابون بشویید.

سپس دست های خود را با یک حوله پاکیزه خشک کنید.

ماسک را از کاور بیرون آورید و کاملا آن را بررسی کنید تا پارگی یا سوراخی روی آن وجود نداشته باشد.

پس از اینکه از بررسی آن اطمینان حاصل نمودید لبه ای از ماسک را که دارای خمیدگی است اطراف بینی قرار دهید.

قبل از پوشش آن روی صورت لبه خمیده را به سمت بالا ببرید.

چگونه ماسک را از صورت برداریم ؟

باز هم دست های خود را طی 20 ثانیه  شسته و با حوله ای تمیز خشک کنید.

بعد از ناحیه بند یا کش ماسک  از صورت بردارید.

حتما دقت کنید که نباید به هیچ عنوان به بخش جلویی و فیلتر دست بزنید تا آلوده نشود.

حال ماسک را از همان قسمتی که گرفتید در کیسه ای جدید قرار داده  و داخل سطل زباله بیندازید.

<rb:only_more_post>
 


تاريخ : شنبه 15 آذر 1399 | 1:19 | نویسنده : mm |

انواع کپسول اکسیژن

انواع کپسول های اکسیژن در سایزهای مختلف 1 لیتری – 2 لیتری – 5 لیتری – 10 لیتری – 20 لیتری – 40 لیتری

کپسول اکسیژن چیست ؟

وسیله ای است برای رساندن اکسیژن به کسانی که دچار کمبود اکسیژن شده اند.

افرادی که دچار بیماریهای قلبی ، ریوی ، مسمومیت با گاز شده اند.

اجزای کپسول اکسیژن :

1- کپسول اکسیژن : مخزنی استوانه ای شکل و حاوی اکسیژن .

2 – مانومترشامل :

  • فشارسنج
  • شیر تنظیم کننده خودکار
  • جریان سنج
  • پیچ کنترل
  • شیشه محتوی آب مقطر

فشار سنج : نشان دهنده فشار گاز درون کپسول است.

شیر تنظیم کننده خودکار : فشار گاز درون کپسول را قبل از رسیدن به مانومتر کاهش می دهد.

جریان سنج : مقدار اکسیژن مصرف شده را بر حسب لیتر در دقیقه نشان می دهد.

فشار سنج : نشان دهنده فشار گاز درون کپسول است.

شیر تنظیم کننده خودکار : فشار گاز درون کپسول را قبل از رسیدن به مانومتر کاهش می دهد.

جریان سنج : مقدار اکسیژن مصرف شده را بر حسب لیتر در دقیقه نشان می دهد.

پیچ کنترل : بوسیله آن میزان اکسیژن را با توجه به جریان سنج می توان تنظیم کرد.

شیشه محتوی آب مقطر : برای مرطوب کردن اکسیژن به کار می رود.

نحوه نگهداری کپسول اکسیژن :

  • کپسول اکسیژن دور از نورمستقیم آفتاب و حرارت قرارگیرد.
  • کپسول اکسیژن همیشه پر وآماده باشد.
  • کپسول اکسیژن در محل مناسب غیر از اتاق کاربهورزقرار داشته باشد تا از افتادن احتمالی آن جلوگیری شود.
  • برای جابجایی کپسول اکسیژن از پایه چرخدار استفاده شودودر صورت نبودن ،به حالت دورانی حرکت داده شود.
  • برای تعویض کپسول اکسیژن از آچار مخصوص استفاده شود.
  • کپسول اکسیژن دور از نورمستقیم آفتاب و حرارت قرارگیرد.
  • کپسول اکسیژن همیشه پر وآماده باشد.
  • کپسول اکسیژن در محل مناسب غیر از اتاق کاربهورزقرار داشته باشد تا از افتادن احتمالی آن جلوگیری شود.
  • برای جابجایی کپسول اکسیژن از پایه چرخدار استفاده شودودر صورت نبودن ،به حالت دورانی حرکت داده شود.
  • برای تعویض کپسول اکسیژن از آچار مخصوص استفاده شود.

چرا در منزل به اکسیژن نیاز است ؟

اگر بیمار شما مشکل ریه دارد و به راحتی تنفس نمی کند بر اساس دستورپزشک نیاز است در منزل اکسیژن بگیرد.

اکسیژن بھ بیمار شما کمک می کند:

  1. بهتر نفس بکشد
  2. احساس بهتری داشته باشد و راحت بخوابد.
  3. هوشیارتر شود و درد کمتری حس کند.

مواردی را که شما زمان استفاده ازاکسیژن در منزل باید بدانید:

  • لوله بینی و ماسک را دو بار در هفته باآب و صابون بشوئید و خشک کنید.
  • زمان گرفتن اکسیژن بیمار احساس خشکی در دهان و بینی می کند بنابراین چند بار در روز دهان و بینی بیمار را با آب شستشو دهید.
  • مراقب باشید اگر لوله کانولا روی گوش بیمار است قرمز نشود.
  • اگر عقربه گیج اکسیژن باز شد و زیر Lit5 بود یعنی اکسیژن در کپسول نمی باشد و یا میزان اکسیژن کم است و باید دوباره پر شود.

 اگر علائم زیر را مشاهده کردید سریع به پزشک و یا پرستار خود اطلاع دهید:

  1. اگر بیماردچار سردرد شدید ، گیجی ،بی نظمی در تنفس شد.
  2. اگر بیمار احساس عصبی شدن نمود.
  3. اگر بیمار دچار سختی در تنفس شد.
  4. اگر لبها و زیر ناخن های بیمار آبی شد.

 

 

 

توجه کنید :

هنگام اکسیژن درمانی از کشیدن سیگار یاروشن کردن کبریت خودداری شود ، زیرا اکسیژن گازی بی رنگ و بو و قابل اشتعال است. وسایل الکتریکی داخل اتاق از نظر درست کار کردن وخارج نشدن جرقه، مرتب کنترل شود.خارج نشدن جرقه، مرتب کنترل شود. همیشه در ابتدای کار شیر اصلی کپسول وسپس پیچ کنترل را باز کنید. پس از اتمام کار لوله پلاستیکی و ماسک را گندزدایی کرده و در محفظه ای تمیز قراردهید.

 

 


تاريخ : شنبه 15 آذر 1399 | 1:17 | نویسنده : mm |

گروه پزشکی وابسته به رویان سلامت

مجموعه کلینیکهای تخصصی پوست و مو و زیبایی رویان  سلامت با چندین مرکز بزرگ و مجهز در کشور عزیزمان ایران و ارائه خدمات بین المللی در کشورهای همسایه (عمان، عراق، حریم کردستان و …) با بهره گیری از علم روز و پیشرفته ترین تجهیرات پزشکی مورد تایید  FDA آمریکا و CE اروپا و کادر متخصص و مجرب با مشاوره رایگان 24 ساعته در خدمت شما سروران عزیز می باشد.

سالهاست که باافتخار در عرصه خدمات زیبایی با مدرنترین شیوه ها در سطح کشورهای پیشرفته دنیا در خدمت هموطنان عزیز هستیم

·        کسب عنوان های مختلف در این عرصه توسط پزشکان حاذق مجموعه و ثبت روشهای مدرن در زمینه زیبایی و کاشت مو ،کلینیک رویان سلامت را به عنوان یک برند برتر از دیگر متمایز کرده و این امر تحقق نیافته مگر با تلاش و پشتکار شبانه روزی و تحقیقات فراوان و بالابردن سطح علمی در مجموعه

·        در آستانه توجهات خاصه خداوند متعال با افتخار به اطلاع میرساند مجموعه کلینیک های رویان سلامت در چهارمین کنگره بین المللی سلامت‌ کشورهای اسلامی به عنوان برترین کلینیک ایران برگزیده و تندیس طلایی و لوح افتخار بهترین کلینیک زیبایی در راستای خدمات زیبایی و سلامت نوین از بین ده ها کشور شرکت کننده در این کنگره بین المللی را بدست آورده و باز هم در سکوی افتخار برترین و بهترین ها قرار گرفته است.


·        ما مفتخر هستیم در سایه توجهات خداوند متعال به عنوان بزرگترین مجموعه زیبایی کشور ،کارآفرینی و حمایت از پزشکان نخبه ایرانی ، عنوان برترین و موفق ترین کلینیک زیبایی ایران را داشته باشیم


·        امید است بار این امانت را با قدرت هر چه روز افزون و حمایتهای شما عزیزان با توفیقات روز افزون به سرمنزل مقصود برسانیم برآن شدیم لیستی از خدمات متمایز رویان کلینیک را برای عزیزان همراه شرح دهیم


·        دارنده گواهینامه کاشت مو به روش super fue به صورت انحصاری در خاور میانه و اجرای این روش به صورت انحصاری 


·        ثبت روش تزریق چربی با دستگاه بادی جت آلمان بنام پزشکان نخبه رویان کلینیک برای اولین بار در ایران


·        ثبت رکود به کار گیری روش مدرن تزریق چربی و سبک شناسی براساس آناتومی صورت با بیش از ده هزار پرونده موفق تزریق چربی به عنوان ایمن ترین روش زیبا سازی و متعادل سازی صورت


·        ثبت بیش از هشتاد درصد رضایتمندی از ارائه خدمات این کلینیک توسط باشگاه مشتریان و اعضای خانواده بزرگ رویان در سراسر کشور

ثبت بیشترین ارائه خدمات به شهرستانها و بیش از ده هزار مورد ارائه خدمات به ایرانیان خارج کشور و ارز آوری در راستای تولید ملی

·        کار آفرینی بدون واسطه برای جمعی بیش از دویست نفر از پرستاران و پزشکان و فارغ التحصیلان عرضه IT در این مجموعه


·        تاسیس مجموعه بزرگ خدمات دندانپزشکی با بروز ترین تکنولوژیها و دستگاههای مجهز هم ردیف کشورهای برتر آمریکایی و اروپایی


و بسیاری خدمات دیگر که در این مقال نمی گنجد

به یاری و پشتیبانی شما عزیزان و همراهان همیشه پیشتاز خواهیم ماند با ما همراه باشید…‌. 

بالاترین سطح کیفی کاشت مو درکلینیک رویان سلامت

1-انجام کاشت مو در مجهزترین مراکز کاشت مو

2-جدیدترین متدهای روز دنیا (SUT-FUT-Super FUE)

3-ارائه ی ضمانت نامه ی رویش مجدد موی بیمه ایران

4- تسهیلات قرض الحسنه و اقساط بدون بهره

5-بکارگیری پیشرفته ترین دستگاه های روز دنیا

6-بالاترین نشان استاندارد سلامت در حوزه کلینیک های پوست و مو

7-ارائه خدمات توسط مجربترین و زبده ترین پزشکان متخصص و فوق تخصص

8-انجام خدمات در کلینیک های تخصصی پوست و مو دارای مجوز

داشتن مجوز رسمی از وزارت بهداشت

مهمترین و ساده‌ترین ویژگی یک مرکز درمانی، داشتن مجوز رسمی از وزارت بهداشت می‌باشد. این مجوز باید به شکلی در مرکز درمانی نصب شود که در معرض دید همگان باشد. 

همانگونه که تمامی مراکز تجاری، جواز کسب و مجوز رسمی خود را در محل کسب خود نصب می‌کنند، تمامی کلینیک‌های درمانی نیز موظف به انجام این کار هستند. وزارت بهداشت به منظور حمایت از سلامت بیماران، قوانین سفت و سختی را وضع کرده که رعایت آن برای تمامی کلینیک‌های پوست و مو لازم است. 

برای مثال:

تمامی کادر پزشکی مراکز پوست و مو باید دارای مجوز و مدرک تخصصی پوست و مو باشند.

مرکز درمانی باید دارای تمامی استانداردهای تعیین‌شده از سوی وزارت بهداشت باشد. این استانداردها شامل سیستم تهویه و ایمنی درمانگاه، اتاق جراحی و اتاق معاینه مجهز، سالن انتظار مناسب و مواردی از این دست می‌باشد.

شرایط پرداخت اقساطی و تسهیلات قرض الحسنه ی کاشت مو در کلینیک های رویان سلامت

اعطای تسهیلات قرض الحسنه بلند مدت با همکاری بانک رسالت

لازم به ذکر است مراجعین محترمی که تمایلی به دریافت تسهیلات بانکی ندارند، می توانند بدون ضامن با پرداخت 50% به صورت نقد و 50% به صورت چک اقدام به عمل نمایند.





تاريخ : پنج شنبه 13 آذر 1399 | 1:15 | نویسنده : mm |

ماسک سه لایه راما ( Rama )

ماسک های سه لایه یکبار مصرف این روزها نسبت به ماسک های بادوام کاربرد بیشتری دارند. نیازی به توضیح بیشتر نیست؛ همین که می دانید ماسک های یک بار مصرف کاربرد آسان تری دارند، کافیست .

چرا که ماسک سه لایه یک بار مصرف را می توانید بلافاصله بعد از هر بار استفاده تعویض کنید. بنابراین خیالتان از بابت بهداشتی بودن ماسک آسوده است. یکی از ماسک های یکبار مصرف، ماسک سه لایه جراحی راما ( RAMA ) نام دارد.

 

 این ماسک از سه لایه تشکیل شده است:

1.                               یک لایه اسپان باند در قسمت درونی ماسک

2.                               یک لایه ملت بلون در وسط

3.                               یک لایه اسپان باند در بیرون ماسک

ماسک سه لایه راما قدرت فوق العاده ای در فیلتر کردن هوای ورودی به مجاری تنفسی دارد. شما حتی اگر در معرض آلودگی و میکروب های بیماری زا هم قرار بگیرید، با وجود استفاده از این ماسک، سلامت شما حفظ می شود.

ماسک راما تا 95% در برابر میکروارگانیسم های تا سایز 0.3 میکرون نفوذناپذیر می باشد

 

نکته مهم در استفاده از ماسک سه لایه راما

در زمان استفاده از ماسک لایه راما، باید لبه های ماسک به طور کامل صورت را پوشش دهد. هوای ورودی به مجاری تنفسی و هوایی که از دهان و بینی خارج می شود، باید از لابه لای لایه های ماسک عبور کند. قسمت بالای ماسک را روی بینی فیکس کنید و سایر قسمت های ماسک را هم روی صورت قرار دهید.

توجه داشته باشید این ماسک یک بار مصرف را بعد از 8-9 ساعت استفاده، تعویض کنید.

ماسک سه لایه راما به این دلیل که در صورت های مختلف خیلی خوب فیکس شود نیم سانت کوچکتر از ماسک های معمول است.

 

ماسک راما با لایه ملت بلون

ویژگی های ماسک سه لایه جراحی راما

·                                 بسته بندی 20 عددی

·                                 دارای لایه میانی ملت بلون خالص

·                                 دارای فیکساتور بینی

·                                 دارای کش های با اندازه و کیفیت مناسب

·                                 فول پرس اولتراسونیک

·                                 دارای مجوز از اداره کل تجهیزات پزشکی به شماره 54083576

·                                 دارای کد IRC از سازمان غذا و دارو به شماره 8981657863868305

آیا ماسک راما دارای ملت بلون است ؟

بله ماسک راما دارای یکی از ضخیم تریم و با کیفیت ترین ملت بلون های تولید داخل کشور است

ماسک راما دارای فیسکاتور بینی می باشد ؟

بله. کارخانه راما در جدیدترین ماسک های تولیدی خود از بهترین فیکساتورها بهره برده است.

آیا این ماسک صورت را کامل می پوشاند ؟

این که یک ماسک صورت هر فردی را کامل بپوشاند بستگی به بزرگی یا کوچکی و گردی یا خالی بودن صورت هر فرد است. در نظر داشته باشید که تمامی ماسک ها در طول و عرض یکسانی تولید می شوند.

 

 



تاريخ : پنج شنبه 13 آذر 1399 | 1:13 | نویسنده : mm |
.: Weblog Themes By Slide Skin:.